محتوا و مطالب آموزشی پیرامون طراحی وب و دیجیتال مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ در یک نگاه

با سلام خدمت تمام عزیزانی که دلتون می خواد اطلاعاتتون به روز و دقیق باشد.
امروز در خدمت شما هستیم با مبحث چهارم از مقاله چیستی و چرایی دیجیتال مارکتینگ که عنوان آن بازاریابی ایمیلی یا به اصطلاح ایمیل مارکتینگ می باشد. (Email Marketing)


چیستی ایمیل مارکتینگ


در ابتدا یک تعریف ساده درباره ایمیل مارکتینگ را برایتان بیان می کنیم.
 

ایمیل مارکتینگ به عمل ارسال پیام های تبلیغاتی، معمولا به گروه خاصی از مردم که از طریق ایمیل صورت می گیرد. بهترین شروع برای این موضوع بیان یک تاریخچه کوتاه و جرئی می باشد.

تاریخچه ایمیل مارکتینگ

هر اتفاقی در دنیای تکنولوژی دارای یک تولد است.
تولد ایمیل مارکتینگ یا جرقه بازاریابی ایمیلی در سال 1978 میلادی بود که گری توئرک (پدر ایمیل مارکتینگ) در سازمان تجهیزات دیجیتاتل اولین ایمیل مارکتینگ تاریخ را انجام داد. او به 400 مشتری خود از طریق آراپانت ایمیل تبلیغاتی فرستاد که نتیجه این ایمیل مارکتینگ فروش 13 میلیاردی محصولات آن ها شد.

امروزه ایمیل مارکتینگ روشی بسیار تاثیرگذار در هر کسب و کار است ولی راهکار های مناسب و تخصصی خود را دارد که اگر از مسیر درست استفاده نشود عواقب منفی خواهد داشت.


جالب است بدانید تا دهه 90 میلادی، بازاریابی بیشتر با پست و تلفن انجام می شد. این دو روش بسیار گران بودند. اصل ایمیل مارکتینگ با روی کار آمدن اینترنت جهانی در سال 1991 و راه اندازی اولین سرویس ایمیل جهان به نام Hotmail شروع شد.
Hotmail  به دلیل رایگان بودن بسیار مورد توجه قرار گرفت چراکه تا قبل از آن ایمیل تنها در دسترس دانشجویان و کارمندان دولت بود.
هنگامی که یک سرویس ایمیل رایکان راه اندازی شد، شیوه بازاریابان کاملا تغییر کرد زیرا هزینه هایی که قبلا برای تبلیغات پرداخت می کرند بسیار پایین آمده بود و یک تحول بزرگ برای بازاریابان به حساب آمد. قشر بازاریاب جامعه به سرعت شروع به ارتباط با مشتری کردند و محتوای خود را به ایمیل مشتریان ارسال می کرند و همه چیز راحت تر و جالب بود.
اما یک جای کار میلنگید؟!
(ایمیل کاربران پر از پیام های نا خواسته و بی ربط شده بود!!)
پس در سال 1998 اولین قانون در این باره وضع شد به این صورت که کاربران این امکان را داشتند که از دریافت ایمیل های نا خواسته انصراف دهند.

در هر حرفه هنگامی که یک سری محدودیت ها بوجود می آید، تخصص در آن حرفه هزینه سنگین تری خواهد داشت و از طرف دیگر این امکان را به شما می دهد که رقابت کنید و بهترین شوید.


 

بعد ها در دهه 2000 کار برای بازاریابان کمی سخت تر شده بود. درسال 2003 یک قانون جدید تصویب شد به اسم  Can Spam که یعنی کاربر این امکان را دارد فرستنده ایمیل تجاری یا تبلیغاتی را از ارسال مجدد ایمیل باز دارد و در سال 2004 قانون خط مشی فرستنده یک سیستم تایید اعتبار ارائه کرد که به جلوگیری از اسپم کمک می کرد. در همان سال بود که تکنیک هایی مبنی بر ضد اسپم گیرنده شروع به شکل گیری کرد. چرا که در آن سال Yahoo  و Hotmail از کاربران بازخورد دریافت می کردند. به همین ترتیب این قضیه برای بازاریابان بسیار مهم شده بود و دنبال راهکار بودند که در اسپم قرار نگیرند. به همین ترتیب در سال 2008 یک مدل جدید برای ثبت بازخورد معرفی شد که در آن کاربران میتوانستند به اسپم بودن یا نبودن یک ایمیل تبلیغاتی رای دهند. Google و Yahoo نیز به کاربران این امکان را دادند که ایمیل های خود را دسته بندی کنند.

پس با وجود این محدودیت ها، بازاریابان تمرکز خود را بر روی استراتژی بردند.


 

جالب است بدانید در یک گزارش معتبر از یک سازمان ایمیل مارکتینگ نوشته شده بود که 30% ایمیل های در بازاریابی ایمیلی اصلا به مقصد نمی رسند. دو نکته مهم در ایمیل مارکتینگ اهمیت دارد.
1.    ایمیلی که برای شخص می فرستید مرتبط با آن شخص باشد در غیر این صورت در اسپم قرار خواهید گرفت.
2.    در زمان ارسال ایمیل دقت داشته باشید. مواقع مهم و خاص ایمیل ارسال کنید.
رفته رفته استفاده از ایمیل بیشتر شد به طوری که در سال 2011 یک جامعه آماری در انگلستان نشان داد که 75% مردم از ایمیل استفاده می کنند. قبل از همه گیر شدن شبکه های اجتماعی، محبوب ترین فعالیت های روی موبایل استفاده از ایمیل بود.به همین دلیل بازاریابان نیز این نکته را در نظر گرفتند که نحوه نمایش محتوای آن ها در موبایل چگونه است. هنگامی که شبکه های اجتماعی فراگیر شدند باز هم کار برای قشر بازاریاب جامعه که از ایمیل مارکتینگ استفاده می کرند سخت شد. چرا که به وسیله شبکه هایی مثل اینستاگرام، فیسبوک و ... ، کاربران و برند ها در ارتباط مستقیم با یکدیگر قرار گرفتند. پس یکی از بخش های اولیه و مهم برای ایمیل مارکتینگ جمع آوری داده شد.
می رسیم به سال 2013 که نگاه ها بر روی ایمیل مارکتینگ بسیار تخصصی شد به طوری که تنها اهمیت آن نیاز و خواسته کاربر مورد نظر بود. بازاریابی ایمیلی دیگر به روش های قدیمی انجام نمی شد و سیستم هایی ابداع شده بود که قابلیت هایی از قبیل لیست سازی پیشرفته، بخش بندی و ... در زمینه ایمیل مارکتینگ شرکت ها را بسیار هدفمند کرده بود.
مهم ترین قابلیت های این سیستم عبارت است از :
1.    محتوای پویا
2.    اعتبارسازی ایمیلی برای برند
3.    تجربه یک به یک بین کاربر و برند
4.    مرتبط بودن
5.    کنجکاوی کاربر
6.    کیفیت
ایمیل مارکتینگ همانند ابزار و روش های دیگر در بازاریابی آنلاین یک سری مزایا و معایب دارد.


ایمیل مارکتینگ همانند بازاریابی از طریق پست است اما تکامل یافته 


مزیت های ایمیل مارکتینگ


1.ارزان و سریع : ایمیل مارکتینگ نسبت به روش های دیگر بازاریابی اینترنتی بسیار به صرفه تر است چرا که به عنوان مثال پست مشابه ایمیل مارکتینگ است اما هزینه و زمان آن  بسیار بیشتر و طولانی تر است. ساده ترین چیزی که احتیاج دارید یک لیست از آدرس ایمیل است.
2.  رعایت شدن قانون ROI)  Return On Investment) :
که یعنی چه مقدار پول به ازای هر مقداری که یک شرکت خرج می کند به آنها باز می گردد.
در بازاریابی ایمیلی ثابت شده است که اگر ایمیل مارکتینگ به شیوه درست انجام شود، بازگشت سرمایه قابل توجهی خواهد داشت.
3.    بدون محدودیت : به وسیله ایمیل هر محتوایی را که مد نظرمان باشد مانند متن، فیلم، عکس و ... را می توان ارسال کرد.
4.    دریافت بازخورد کاربر : این مورد بیشتر مناسب شرکت هایی می باشد که سرمایه زیادی برای ایمیل مارکتینگ صرف می کنند. زیرا اطلاعات درباره گیرنده ایمیل به صورت رایگان در اختیار فرستنده قرار نمی گیرد و باید سرویس هایی در این باره خریداری شوند.
5.    بازار هدف گیری شده : بازاریابانی که در ایمیل مارکتینگ دارای تخصص بجایی هستند این امکان را دارند که یک محتوای تبلیغاتی را به یک بازار هدف خاص ارسال کنند. متاسفانه هر روز برخی محتوای تبلیغاتی را به بازار هدف اتفاقی ارسال می کنند که بیشتر آن ها علاقه ای به آن محتوا نخواهند داشت.
6.    آزمون و خطا در حین بازاریابی :به ایمیل مارکتینگ می توان به عنوان یک بستر آزمون و خطا  با هزینه های کم نیز نگاه کرد. به عنوان مثال می توان از محتوای تست شده تجربه کسب کرد.
7.    شانس بیشتر به علت استفاده زیاد از ایمیل : تقریبا برای ورود به هر شبکه اجتماعی یا سایتی، آدرس ایمیل لازم است. پس دو نکته اینجا دارای اهمیت است :
1.    هر کسی حداقل یک ایمیل دارد
2.    در بعضی مواقع ایمیل بیشتر از شبکه های مجازی چک می شود
8.    انتخاب موضوع توسط کاربر : کاربران به وسیله Subscribe  در یک سرویس می توانند موضوعاتی برای دریافت ایمیل انتخاب کنند که برای بازاریابان ایمیلی این امکان فراهم می شود که کاربران علاقه مند به یک موضوع محتوای شخصی سازی شده بفرستند.


معایب ایمیل مارکتینگ


یکی از اصلی ترین عیب های ایمیل مارکتینگ که روی نرخ رسیدن محتوا به کاربر(Delivery) اثر می گذارد، نرخ اسپم شدن توسط کاربر است که اگر به نحوه درست بازاریابی ایمیلی انجام شود، احتمال آن کم می شود.
کلام آخر
امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات جامعی درباره ایمیل مارکتینگ به شما انتقال داده باشیم. هدف ما بالا بردن سطح اطلاعات شما می باشد.
پیروز و سربلند باشید.


تیم تولید محتوای سرزمین خلاقیت آرانو
 

نظرات شما مهمترین بخش کار ماست لطفا نظراتتون انتقادات پیشنهاداتتون را برای ما کامنت کنید.


,
 

دیدگاه شما

1


  • محدثه

    محدثه

    خیلی عالی بود واقعا ممنون

    16 اسفند 1397

 

فریم ورک چیست؟ کاربرد و مزیت ها
فریم ورک چیست؟ کاربرد و مزیت ها

16 اسفند 1397

طراحی واکنشگرا (ریسپانسیو) چیست؟
طراحی واکنشگرا (ریسپانسیو) چیست؟

09 اسفند 1397

بازاریابی چریکی یا بازاریابی پارتیزانی
بازاریابی چریکی یا بازاریابی پارتیزانی

11 بهمن 1397