X
222 1397/11/11

بازاریابی چریکی چیست؟|بازاریابی پارتیزانی یعنی چه؟|نمونه هایی از بازاریابی چریکی

منظور از بازاریابی چریکی از زبان لویسون (پدر بازاریابی پارتیزانی) :.روحیه و ماهیت بازاریابی پارتیزانی همیشه یک چیز: دستیابی به اهداف متعارفی چون سود، فروش، جلب رضایت مشتری با استفاده از روش های نا متعارف و تمرکز روی انرژی بجای سرمایه گذاری روی تبلیغات پولی آماده

بازاریابی چریکی چیست؟|بازاریابی پارتیزانی یعنی چه؟|نمونه هایی از بازاریابی چریکی

با سلام خدمت تمامی عزیزان. امروز با بحث بازاریابی چریکی از مقاله چیستی و چرایی دیجیتال مارکتینگ در خدمت شما هستیم.
در ابتدا به سراغ معنی بازاریابی چریکی می رویم. به بازاریابی چریکی، بازاریابی پارتیزانی و در لغت انگلیسی نیز (Guerrilla Marketing) می گویند.

بازاریابی چریکی چیست؟


منظور از بازاریابی چریکی از زبان لویسون (پدر بازاریابی پارتیزانی) :

روحیه و ماهیت بازاریابی پارتیزانی همیشه یک چیز: دستیابی به اهداف متعارفی چون سود، فروش، جلب رضایت مشتری با استفاده از روش های نا متعارف و تمرکز روی انرژی بجای سرمایه گذاری روی تبلیغات پولی آماده.

علت این نام گذاری این نوع بازاریابی به بازاریابی چریکی به این علت است که روش آن مانند تاکتیک های جنگ چریکی (Guerrilla Warfare) می باشد. به این صورت که در جنگ های چریکی (نا منظم)، سربازان برای شکست دادن دشمن از حرکت های نا متعارف و پیش بینی نشده استفاده می کردند. به عنوان مثال شبیخون زدن به دشمن در نیمه شب.


علت درصد بیشتر محبوبیت در بازاریابی چریکی چیست ؟


یکی از اولین دلایل که می توان به آن اشاره کرد این است که پیاده سازی آن راحت بوده و از نظر مالی و هزینه های مورد نیاز بسیار به صرفه و کم خرج می باشد چرا که بیشتر سرمایه گذاری روی ذهن انجام می شود. بازاریابی چریکی به این دلیل بسیار مورد توجه می باشد که نسبت به هزینه، اگر درست انجام شود تاثیر بسیار خوبی روی مخاطب خواهد داشت. این مدل بازاریابی برای کسب و کار های کوچک بسیار خوب و موثر می باشد. این نکته را نیز باید در نظر گرفت که در بازار های جهانی امروز که صاحبان تکنولوژی های بزرگ، هزینه های آن ها را پایین آورده و استفاده از آن ها بسیار بالا رفته که در محبوبیت بازاریابی چریکی بی تقصیر نیست چرا که بسیاری از ابزار های موجود در دنیای اینترنت به این مدل بازاریابی کمک های بسیاری می کنند. خوشبختانه دولت ها نیز برای کسب و کار های کوچک که ارزش داشته باشند، تسهیلاتی را فراهم می کند و این فرصتی برای رشد آن ها خواهد بود. یکی دیگر از دلایل موفقیت این نوع بازاریابی افزایش آگاهی مردم می باشد زیرا دیگر گول نام برند ها را نمی خورند و امروزه مردم طرفدار کسب و کار های صادق و درستکار می باشند و بجای ارزش نام برند، کیفیتی است که برند در اختیار مخاطب قرار می دهد.

نکته خیلی مهم اینکه فراموش نکنید تمامی کسب و کار های کوچک که شروع به فعالیت می کنند و تعداد آن ها نیز کم نمی باشد و می خواهند از روش بازاریابی پارتیزانی برای تبلیغات اقدام کنند، اگر از اصول و قواعد این روش پیروی نکنند با شکست رو به رو خواهند شد.

در ادامه به چند مورد از پروژه های موفق و نا موفق اشاره خواهیم کرد. ولی به هر حال چون روشی کم هزینه می باشد، بازاریابی چریکی پیشنهاد خوبی برای کسب و کار های کوچک می باشد به شرطی که اطلاعات خود را قبل از شروع بالا ببرید.

بازاریابی چریکی یا بازاریابی پارتیزانی تنها مختص کسب و کار های کوچک نمی باشد چرا که کسب و کار های بزرگ نیز به علت تاثیر خوب آن روی کاربر و مخاطب از این روش بازاریابی استفاده می کنند.

یکی دیگر از دلایلی که بازاریابی پارتیزانی پیشنهاد می شود این است که برند شما نسبت به برند های رقیب، به عنوان برندی خلاق در ذهن های مخاطبان جای می گیرد.


نمونه هایی موفق و نا موفق از بازاریابی چریکی :


1.     پروژه ویچ بلیر (The Witch Blair Project) (موفق):
این پروژه مربوط به چند نفر از فارغ التحصیلان فیلم سازی از دانشگاهی در فلوریدا با هزینه کم و تنها یک دوربین انجام شد. تبلیغاتی که برای فیلم Witch Blair  انجام دادند در یک جمله خلاصه می شود.

این سه نفرگم شده اند .

چگونه ؟
آنها سایتی طراحی کرده و در آن بصورت خبر متن زیر را منتشر کردند :
در October,1994  ، سه دانشجوی فیلم سازی که برای ساخت یک مستند به جنگل های مری لند آمریکا رفته بودند، نا پدید شدند و بعد از یکسال دوربین آن ها پیدا شد.

در حقیقت این سه دانشجو، کارگردانان این پروژه بودند و از این روش برای بازاریابی اثر خود استفاده کردند و بسیار مورد توجه قرار گرفتند.
2.    فیلم Aqua Teen Hunger Force (نا موفق) :
پروژه این فیلم به موفقیت دست پیدا نکرد . چرا؟
شرکتی که بازاریابی این پروژه را بدست گرفته بود از روش بازاریابی چریکی به نصب پوستر های LED در سراسر شهر اقدام کرد که برگرفته از یکی ازشخصیت های فیلم بود.  این پوستر ها در روز خاموش و در شب روشن می شدند. این پوستر های LED باعث رعب و وحشت در بین مردم شدند زیرا شباهت زیادی به بمب داشتند به طوری که دیده شده بود شخصی سعی در خنثی کزدن آن نیز دارد.
شرکتی که بازاریابی این پروژه را به عهده داشت، مبلغ دو میلیون دلار جریمه شد. تصویر زیر مربوط به تبلیغات آن می باشد.


کلام آخر
بازاریابی چریکی، مانند بسیاری از روش های دیگر بازاریابی که درباره آن ها صحبت کردیم دارای یک سری اصول و قواعد می باشد و اولین اصل آن یک ذهن خلاق می باشد. هزینه های این روش کم می باشد و احتمال غافلگیری مخاطب زیاد است. لازم است قبل از ورود به هر حوضه ای ابتدا شناخت های لازم نسبت به آن فضا را داشته باشیم. تمامی روش های بازاریابی دارای مزایا، معایب و ویژگی هایی هستند که برای جلوگیری از شکست در آن احتیاج ایت که این ویژگی ها را کامل بدانید. 

امیدواریم از خواندن این مقاله اطلاعات خوبی نسبت به بازاریابی چریکی به دست آورده باشید. 
در پایان مقاله عکس هایی از بازاریابی چریکی مشاهده کنید.

نظرات شما مهمترین بخش کار ماست لطفا نظراتتون انتقادات پیشنهاداتتون را برای ما کامنت کنید.

,
1397/05/11 | 12:05 2 نظر 222 بازدید امتیاز: 5 با 6 رای Article Rating
شما به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
امتیاز: 5 با 6 رای

نظر شما برای ما مهم است ...

سجاد
چهارشنبه, 17 بهمن,1397 | 11:54 ق.ظ
مقاله جالبی بود ممنون

ریحانه
پنجشنبه, 16 اسفند,1397 | 12:32 ب.ظ
چقد جالب ممنون از اطلاعات فوق العاده و به روز سایتتون

نام

ایمیل

وب سایت