محتوا و مطالب آموزشی پیرامون طراحی وب و دیجیتال مارکتینگ

طراحی واکنشگرا (ریسپانسیو) چیست؟

سلام امروز خدمت شما هستیم با بحث طراحی ریسپانسیو که بسیار در امر طراحی سایت مهم و ضروری است چرا که بیش از 60% کاربران با موبایل های خود به جست و جو در اینترنت اقدام می کنند. ریسپانسیو در لغت انگلیسی، (Responsive) گفته می شود و در لغت به معنی واکنش گرا می باشد.


رسپانسیو یعنی چه ؟

ریسپانسیو بودن یک وبسایت به این معنی می باشد که با فهمیدن اینکه کاربر با چه دستگاهی وارد یک سایت می شود ، با توجه به آن دستگاه قالب سایت واکنش هایی در سایز و اندازه در نمایش از خود نشان دهد و سازگار با آن دستگاه باشد.

یک وب سایت باید بر روی تمامی دستگاه ها که عبارتند از تبلت، موبایل و دسکتاپ به اصطلاح ریسپانسیو باشد چرا که برای گوگل یکی از امتیازات یک وب سایت ریسپانسیو بودن آن می باشد.سایت هایی که ریسپانسیو می باشند قادرند انواع سیستم عامل های مختلف مثل windows، Linux، ios، Android را بشناسند و نسبت به آن ها واکنش از خود نشان دهند.
داشتن نسخه ریسپانسیو سایت به عنوان یکی از مراحل مهم در طراحی سایت می باشد و بسیار امری حیاتی می باشد به این دلیل که شما لازم دارید رضایت بیشتر کاربران خود را جلب کنید چرا که بیشتر آن ها از موبایل استفاده خواهند کرد. اگر به نسخه ریسپانسیو سایت توجهی نداشته باشید بیش از دو سوم کاربران خود را از دست خواهید داد.



آیا سایت ریسپانسیو بر سئو تاثیرگذار است ؟

 

قطعا همینطوره!!
در مقاله ای خواندم آمار کاربران گوشی در کشور عزیزمون 40 میلیون نفر می باشد و طبق پیش بینی های انجام شده تا 3 الی 5 سال دیگر این تعداد به عددی بین 68 تا 71 میلیون نفر خواهد رسید؛ در نتیجه ریسپانسیو و یا واکنش گرا بودن سایت در چند سال آینده جزء مهم ترین و در اولوین بخش های طراحی سایت خواهد بود.
ریسپانسیو بودن در یک سایت چه نقشی در بازاریابی دارد؟
معمولا مشکلات یک سایت هنگامی طراحی سایت به طور کامل انجام می شود نمایان خواهند شد از جمله صفحاتی که ریسپانسیو نیستند. بسیار مهم است که این مشکلات در اصرع وقت حل شوند چرا که هنگامی که برای یک سایت تبلیغات انلاین،تولید محتوا و در کل بازاریابی شروع می شود تعداد ورودی های سایت همواره افزایش خواهد داشت. حال فرض کنید 70% کاربرانی که ورودی سایت شما هستند از موبایل و تبلت استفاده کنند. اتفاقی که می افتد این است که هنگامی که یک کاربر با یکی از صفحات سایت مواجه می شود که واکنش گرا نیست به احتمال خیلی خیلی زیاد سریع از آن صفحه خارج می شود و این عمل باعث بالا رفتن Bounce Rate سایت شما خواهد شد که در سئو سایت شما تاثیر منفی خواهد گذاشت که در آخر باعث کاهش تعداد ورودی و افزایش تعداد خروجی از سایت شما خواهد بود.


مزیت های سایت واکنش گرا :


1.    یکی از مهمترین مزیت هایی که یک سایت واکنش گرا دارد، پویا بودن سایت می باشد که یعنی همه بخش های سایت را در قالب های کوچکتر به کاربر نمایش می دهد که همین امر باعث می شود سردرگمی در سایت شما برای کاربر وجود نداشته باشد. باید در سایتی که طراحی می کنید کاربر برای دسترسی به خدمات و اطلاعات مهم سایت شما مسیری ساده رو در پیش رویش ببیند. در نتیجه هر چه زودتر کاربر به صفحه خدمات سایت شما برسد، احتمال اینکه از خدمات شما استفاده کند بیشتر می شود.

2.    سایت های واکنش گرا بسیار خاصیت انعطاف پذیری دارند 

یعنی چه؟!
وقتی شما در حال آماده سازی بخش واکنش گرایی سایت می باشید، این امکان را دارید که انتخاب کنید در کدام بخش سایت در قالب موبایل و تبلت چه چیز هایی باشد یا نباشد. به عبارت دیگر بعضی بخش هایی که در نسخه دسکتاپ هست و در نسخه ریسپانسیو به آن ها احتیاجی نیست شما می توانید آنها را حذف کنید و بخش های دیگری به جای آن اضافه کنید. به طور مثال در مقاله ای خواندم سایت هایی که دارای نرم افزار موبایل هستند معمولا سایت های خود را در نسخه موبایل شبیه به نرم افزار موبایل طراحی کی کنند که کاربر به نصب نرم افزار آن شرکت یا کمپانی تشویق شود.
3.    یکی دیگر از مزیت های خیلی مهم در طراحی سایت واگنش گرا افزایش سرعت بارگذاری سایت می باشد. 
چگونه؟!
هنگامی که یک سایت واکنشگرا می شود معمولا نسبت به نسخه دسکتاپ همه چیز در ابعاد کوچکتر نماش داده می شود و چینش برخی بخش ها مجدد انجام می شود و برخی بخش ها نیز به صلاح متخصص و طراح وب سایت حذف می شوند. در نتیجه حجم کلی سایت در نسخه موبایل به مراتب کمتر از نسخه دسکتاپ خواهد شد. پس سایت شما در نسخه موبایل و تبلت برای کاربر سریع تر به نمایش در خواهد آمد.

 

کلام آخر
امیدواریم از خواندن این مقاله که توسط تیم تولید محتوای سرزمین خلاقیت آرانو برای شما عزیزان آماده سازی و بارگذاری شد اطلاعات مفیدی به دست آورده باشید.
پیروز و سربلند باشید.
 

نظرات شمابرای ما مهم است


,
 

دیدگاه شما

0

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
 

فریم ورک چیست؟ کاربرد و مزیت ها
فریم ورک چیست؟ کاربرد و مزیت ها

16 اسفند 1397

بازاریابی چریکی یا بازاریابی پارتیزانی
بازاریابی چریکی یا بازاریابی پارتیزانی

11 بهمن 1397

ویدئو مارکتینگ، بازاریابی ویدئویی در یک نگاه
ویدئو مارکتینگ، بازاریابی ویدئویی در یک نگاه

04 بهمن 1397